Zpět na rozcestník
taichi-kungfu.cz

Proč cvičit kung-fu

Tréninky jsou vhodné pro ty, kteří od možnosti cvičit kung-fu očekávají některý z následujícíh bodů:

 

Všechny jeho účinky jsou navíc prověřeny staletími, po které čínské kung-fu existuje. Ve spolupráci s tradiční čínskou medicínou a cvičeními Chi Kung (Qi Gong, Hei Gong) pomáhá jednotlivcům dožít se vysokého věku ve vynikající fyzické kondici.
Pravidelné cvičení kung-fu se navíc zúročí později. Na rozdíl od většiny sportů není vrchol schopností ohraničen věkem. S přibývajícími léty naopak rozvinete kvality, které vám umožní se dále zlepšovat. Budete poznávat nejen své tělo, ale i svou mysl a podvědomí.
Naučíte se pracovat se všemi složkami své osobnosti. Což doceníte v každodenním životě.
Cvičení kung-fu vám pomůže v osvojení si schopnosti dosahování úspěchu tvrdou prací. Poznáte, že soustředění a zaměření na konkrétní dovednost vám usnadní její pochopení a především zvládnutí.
Důležitou součástí cvičení kung-fu je propojení mysli a těla. Naučíte se, jak zklidnit tělo, dech i soustředit mysl při fyzicky velmi náročných cvičeních. To vám dá velkou výhodu v běžném životě plném stresu a současně vede k harmonii těla a ducha.
Cvičením rozvinete současně rychlost, sílu, pružnost i uvolněnost.
Odlišností od běžného fitness tréninku je, že již rozcvičovací fáze pracuje směrem zevnitř ven, tedy prohříváte tělo směrem od kostí k povrchu těla. To posiluje proudění krve i tzv. vnitřní energie, práce s níž je vlastní všem východním cvičením. Cviky jsou seřazeny tak, aby uvolňovaly svaly, šlachy i bloky v páteři, kloubních spojeních i meridiánech.
Díky cvikům s partnerem i mnoha náročným drillům se naučíte pracovat se svými emocemi, ovládat je i využívat ve svůj prospěch.
Samozřejmě, že když budete cvičit kung-fu pravidělně, tak vám to pomůže i zbavit se přebytečných kil, protože cvičení výrazně prokrvuje a prohřívá všechny partie těla zevnitř ven. Pracujete tedy nejen s podkožním tukem, ale i s tzv. útrobním/viscerálním, který je mnohem nebezpečnější pro zdraví.
Navíc mnoho cviků zatěžuje partie těla, jež jsou při běžném fitness opomíjeny – šlachy, vnitřní svaly, tzv. body core. Proto i výsledky pravidelného cvičení mají dlouhodobější efekt na vaši osobnost.
Nedílnou součástí tradičního kung-fu je zdravotní prospěch. Cvičení jsou totiž prověřena generacemi cvičenců a z dlouhodobého pohledu je prokázáno, že tito lidé se dožívali nadprůměrného věku v dobrém zdraví.
V neposlední řadě, cvičení kung-fu se můžete věnovat celý život, protože program, rozvíjený po generace, vám umožní zaměřit se na to, co v danném životním období potřebujete nejvíc. Ať již jde o sílu, pružnost, rovnováhu či disciplínu, vnitřní klid, soustředění, …
A pokud máte rádi “kontakt”, tak kung-fu vám dá možnost jej zažít relativně bezpečně, protože začnete otloukáním a otužováním různých částí těla. Pokračujete přes řízené drilly, procvičování tzv. aplikací a teprve postupně, a jen pokud o to máte zájem, se dostáváte k víceméně volnému sparringu.
A na závěr, na cvičení často potkáte dobré přátele na celý život s nimiž vás bude spojovat sdílený zájem a také společně prožité chvíle při tvrdé dřině i osvobozujícím smíchu. Jak na běžných trénincích , na soustředěních v přírodě či při občasném posezení po cvičení.

Důležitou podmínkou je ovšem ochota překonat sám sebe a skutečně poctivě cvičit kung-fu.
Nejen na tréninku, ale i samostatně.

 

V naší škole jsou na prvním místě osobní vztahy. Stejně jako všude jinde, i u nás se navazují postupně. Ale o to víc mne potěší, když vidím, jak vznikají nová přátelství a vztahy (partnerské a manželské). Dělá mi radost, když k sobě cvičenci zapadají jako kostky lega a vytváří skutečnou kung-fu rodinu. A je mi jedno, jestli někdo přestane z nějakého důvodu cvičit, když současně zůstane členem rodiny a rád se k akcím připojí, i třeba jen jako “turistická” či “návštěvnická sekce”.
Na druhém místě si cením vytrvalost a trpělivost. Ochotu vytrvat a překonat počáteční období, kdy každý má pocit, že jemu to nejde a nejradši by se vším praštil. Netuší, že takto se trápí skoro každý, kdo se skutečným kung-fu začal. Potom přichází druhý půlrok (a pár dalších let), kdy naopak získáváme pocit, že už základy umíme a teď je potřeba to hrnout dopředu, naučit se spoustu nových sestav – prostě víc a víc a víc. A přitom se po nás chce kvalita a neustále se něco opravuje a piluje. Teprve poté přichází pochopení, že kung-fu je “mistrovství, dosažené tvrdou prací po dlouhou dobu”. A není to o tom, kolik umíme sestav či aplikací.
Teprve na třetím místě oceňuji schopnosti dobře/krásně cvičit. Dar pohybu není dán každému, ale každý z něj může mít radost a vnitřní potěšení.

 

proč cvičit kung-fu

Lam Sai Wing – Sap Duk Sau