Historie Hung Kuen (Hung Gar), který řadíme k vnějším stylům kung-fu a je jedním z nejvýznamnějších jihočínských stylů, má svůj původ v klášteře Shaolin (Šaolin) v severní Číně. Ten bývá nazýván kolébkou kung-fu, i když jde o nepřesné označení.
Upozornění: Historická data, vztahující se k jednotlivým stylům kung-fu, jsou většinou absolutně nepřesná, založená na legendách a ústních předáních. (Zájemce o odborně zpracovanou historii kláštera Shaolin odkazuji na – Shahar, Meir: The Shaolin Monastery. History, religion and the Chinese Martial Arts. University of Hawai’i Press, 2008.)
V šestém století zde údajně působil indický mnich Bodhidharma, který přinesl do Číny specifickou formu buddhismu – Chan. A protože zjistil, že slabá fyzická kondice nedovoluje mnichům zvládnout dlouhé hodiny meditací, vytvořil pro ně sestavu cvičení “18 technik Lohan” (Lohan je významná figura v buddhismu). Tato sestava byla údajně prováděna velmi pomalu s využitím silné koncentrace na jednotlivé pohyby. Mimo to vytvořil sestavu známou jako I Chin Ching (Proměna a posílení svalů, šlach a proudění krve). Někdy v období po Bodhidharmově smrti byla tato cvičení začleněna do tréninku boje a klášter postupně získal obrovskou reputaci právě pro bojové schopnosti mnichů. 18 pohybů Lohan bylo rozpracováno nejdříve do 72 technik a později do 170.
Těchto 170 technik se dělilo na 5 “zvířecích stylů” – Drak, Tygr, Leopard, Had a Jeřáb. (Tato zvířata najdete i v Hung Kuen.)
Rozvoj Hung Kuen Kung-fu nastal v 17. století po zničení původního Shaolinského kláštera. To souviselo s nástupem nové čínské dynastie Ching, která byla manchurského, tedy nečínského, původu. U těch, kteří si vážili svého národa a jeho historie, tato skutečnost vyvolala odpor, který často přerůstal v ozbrojená povstání. A jedním z center odporu byl údajně i klášter Shaolin, což se mu stalo osudným. Pravděpodobně v roce 1644 došlo k vypálení kláštera a několik přeživším mnichům v čele s Gee Sin Sim See (-em) se povedlo postupně uniknout do jižní Číny. Rozhodli se společně vytvořit tajné společenství, které bude bojovat proti dynastii Ching a usilovat o znovuobnovení dynastie Ming (předchozí vládnoucí dynastie, která byla čistě čínského původu). Poté se rozdělili, aby měli větší šanci získat další stoupence.
Gee Sin Sim See se uchýlil mezi členy operních souborů v provincii Kwantung. V čínské opeře se tradičně používalo mnoho bojových prvků a trénink kung-fu byl významnou součástí herecké přípravy. Gee Sin začal učit adepty svým znalostem, ale protože podmínky na jihu byly odlišné od severu, musel brzy techniky přizpůsobit.
Existuje přísloví “Nan Chuan Pei Tui” – Pěsti na jihu, kopy na severu. Nebo někdy “Nan Chuan Pei Ma” – Lodě na jihu, koně na severu.
Protože obyvatelé severní Číny jsou obvykle vyšších a robustnějších postav než na jihu a častěji se přepravovali na velké vzdálenosti pěšky nebo na koních, jejich silné a dlouhé nohy se staly jejich významnou zbraní. Styly z této oblasti často zahrnují dlouhé a vysoké kopy a údery pěstí.
Jižní Čína je protkána množstvím řek a veslování vedlo k rozvoji velmi silných paží. Vratká lodní paluba také vyžadovala užší a mnohem stabilnější postoje. Jihočínské styly tak upřednostňují boj na mnohem kratší vzdálenost, kopy jsou spíše švihové, protože stabilita byla důležitá a jen málokdy jdou nad pás.
(Samozřejmě, že toto rozdělení není definitivní. I v severní Číně je mnoho stylů jen s nízkými kopy a na jihu najdete styly s mnoha vysokými kopy.)
Mezi jeho nejvýznamnější studenty patřili Hung Hei Gun (někdy také Hung Tsi Kuan, Hong Xi Guan 洪熙官, cca 1743-1825), kterému je připisováno vytvoření stylu Hung Kuen a Luk Ah Choy.
Hung Tsi Kuan nejdříve vytvořil styl založený pouze na pohybech Tygra, který se odráží v první tradiční sestavě Hung Kuen – Gung Ji Fuk Fu Kuen (Krocení tygra v obrazci písmene I). Údajně tato sestava vychází z původního starého shaolinského stylu, pouze postoje a rozsah jsou přizpůsobeny jihočínským podmínkám. Jde o soubor mimořádně efektivních bojových technik na malém prostoru. Na jedné z cest lodí potkal ženu Fang Yung Chun, praktikující styl Jeřába. Oženil se s ní a postupně vznikl styl Tygra a Jeřába, jak bývá také často Hung Kuen nazýván. A druhá sestava Hung Kuen má název Fu Hok Seung Yin Kuen.
Luk Ah Choy byl žákem Gee Sina, ale protože ten byl v té době již velmi starý, většinu svých znalostí získal od svého staršího bratra – Hung Hei Guana. Mimo dokonalého ovládnutí stylu je pro historii Hung Kuen důležitý díky skutečnosti, že jeho žáky byli Wong Tai, Wong Kei Ying a Wong Fei Hung. Tři generace rodiny Wong, které se zapsaly do dějin stylu.
Wong Kei Ying byl jedním z tzv. 10 tygrů z Kantonu – elitní skupiny nejlepších znalců kung-fu různých stylů v celé oblasti, která byla vyhlášená díky bojovým uměním.
Wong Fei Hung (1847-1927) je pravděpodobně nejznámější postavou v celé historii kung-fu, nejen Hung Kuen. Bylo o něm natočeno více než 100 filmů, kde jej zpodobnily největší hvězdy čínské kinematografie (Kwan Tak-hing, Gordon Liu, Jackie Chan, Jet Li). Byl známý nejen svým bojovým uměním, ale i jako skvělý lékař tradiční medicíny. A také jako mimořádně spravedlivý a sociálně citlivý člověk. Díky jeho schopnostem kung-fu získal Hung Kuen obrovské renomé.
Nejznámějším žákem Wong Fei-hunga byl Lam Sai-wing (1860-1943). Jeho význam spočívá, mimo ovládnutí Hung Kuen, v rozšíření povědomí o tomto stylu a získání mnoha následovníků. Navíc napsal instruktážní knihy ke třem sestavám Hung Kuen.
Lam Sai-wing vychoval mnoho skvělých studentů, mezi nimiž významné místo zaujímal Chan Hon-chung (1909-1991). Jeho obrovský význam v Hong Kongu nejen pro komunitu bojových umění ocenila i anglická královna Elizabeth II., která mu v roce 1973 udělila medaili za zásluhy.
Pozn. Tento text není ani náhodou kompletní historií Hung Kuen. Existuje více linií tohoto stylu a ty se od sebe liší obsahem sestav, ale sdílejí společné principy, pozice a techniky. Naše linie patří do tzv. Futsan (Foshan) Hung Kuen 佛山洪拳, kterou vytvořil Wong Fei Hung. Pokud vás historie Hung Kuen zajímá více, podívejte se sem.
Hung Kuen byl v době svého vzniku striktně orientován na boj proti dynastii Qing a jejím vojákům, proto se vyznačoval mimořádnou praktičností a orientací na boj proti více útočníkům současně. Díky tomu je i dnes trénink tohoto stylu vhodný pro ty, kdo hledají styl praktický pro sebeobranu.
Ovšem kompletní styl Hung Kuen zahrnuje i mnoho prvků a cvičení, které prospěšně ovlivňují zdraví cvičenců.
Na následujícím videu můžete zhlédnout zpracování historie Hung Kuen v podání slavného hongkongského filmového studia Shaw Brothers, které vyprodokovalo obrovské množství filmů s tematikou Kung-fu a mnoho jeho herců, režisérů a především choreografů se tradičním bojovým uměním věnovalo. V tomto dokumentu, mimo sestřihu z různých filmů, vystupují i známí exponenti Hung Kuen, z naší linie je zde zastoupen Lee Yun Fook.